Tiedote 14.11.2011: Musiikkitalon Konserttisalin kaiteita uusitaan tulevien viikkojen aikana

Info

Elokuussa avattu Musiikkitalon Konserttisali on saanut suitsutusta akustiikkansa ja arkkitehtuurinsa puolesta, mutta kriittiseltäkään palautteelta ei ole vältytty. Konserttisalin parvipaikoilla istunut yleisö on kokenut, että kaiteet estävät näkymää orkesteriin liiaksi. Toisaalta erityisesti iäkkäämpi yleisö on toivonut lisää kaiteita permantokatsomon portaisiin.

Saadun palautteen ja käyttökokemuksen perusteella Kiinteistöosakeyhtiö Mannerheimintie 13a ja Musiikkitalo tilasivat talon suunnitelleilta LPR-arkkitehdeiltä suunnitelman kaiteiden korjaamiseksi.

Suunnitelmien lähtökohtana akustiikka ja turvallisuus

Konserttisalin suunnittelussa lähtökohtana on aina ollut ennenkaikkea akustiikka ja turvallisuus, ja myös kaiteiden uusissa suunnitelmissa nämä lähtökohdat otettiin huomioon, huomauttaa talon pääarkkitehti Marko Kivistö.

Konserttisalin kaiteita ei tulla muuttamaan muutaman yleisöpalautteen mukaisesti lasisiksi, sillä se vaikuttaisi salin akustiikkaa huonontavasti. Sen sijaan parvikatsomon sisäkaiteita tullaan joillain alueilla madaltamaan noin kolmekymmentä senttimetriä.

Parvikatsomon ulkokaiteiden korkeus, 1000 mm lattiasta, pysyy ennallaan. Niissä kohdin, missä turvallisuusmääräykset sen mahdollistavat, tullaan ulkokaiteista poistamaan toinen, ulompi kaide.

Konserttisalin kaiteiden madaltamisen hinta on 23.000 euroa. Työt eivät tule vaikuttamaan talon ohjelmistoon, sillä ne tehdään pääasiallisesti öisin. Parvikatsomon kaiteiden uusiminen aloitetaan välittömästi.

Permantokatsomoon kaiteiden lisäämisen kustannuksia selvitetään parhaillaan. Tällä hetkellä tavoitteena on se, että permantokatsomon kaidetyöt saadaan tehdyksi joulun pyhien aikaan, jolloin Konserttisalissa ei ole konsertteja.

Musiikkitalon Kuoron johtaja vaihtuu
Kuoron perustaja Tapani Länsiö ei jatka uudelle viisivuotiskaudelle
Huhtikuu tuo mukanaan Musiikkitalon lastenviikot!
Kevätperinteeksi jo muodostuneita Musiikkitalon lastenviikkoja vietetään 6.4.-23.4.2016. Musiikkitalon lastenviikkojen konsertit sopivat koko perheelle.
TIEDOTE 19.2.2016 Musiikkitalon palveluyhtiölle haetaan uutt...
Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen johtaman työryhmän selvitystystyön on tarkoitus valmistua 31.5.2016 mennessä.
TIEDOTE 10.2.2016 Helsingin Musiikkitalon toimitusjohtaja va...
Musiikkitalon toimitusjohtaja Katja Leppäkoski jättää tehtävänsä 12.2.2016 mennessä.