Tiedote 14.11.2011: Musiikkitalon Konserttisalin kaiteita uusitaan tulevien viikkojen aikana

Info

Elokuussa avattu Musiikkitalon Konserttisali on saanut suitsutusta akustiikkansa ja arkkitehtuurinsa puolesta, mutta kriittiseltäkään palautteelta ei ole vältytty. Konserttisalin parvipaikoilla istunut yleisö on kokenut, että kaiteet estävät näkymää orkesteriin liiaksi. Toisaalta erityisesti iäkkäämpi yleisö on toivonut lisää kaiteita permantokatsomon portaisiin.

Saadun palautteen ja käyttökokemuksen perusteella Kiinteistöosakeyhtiö Mannerheimintie 13a ja Musiikkitalo tilasivat talon suunnitelleilta LPR-arkkitehdeiltä suunnitelman kaiteiden korjaamiseksi.

Suunnitelmien lähtökohtana akustiikka ja turvallisuus

Konserttisalin suunnittelussa lähtökohtana on aina ollut ennenkaikkea akustiikka ja turvallisuus, ja myös kaiteiden uusissa suunnitelmissa nämä lähtökohdat otettiin huomioon, huomauttaa talon pääarkkitehti Marko Kivistö.

Konserttisalin kaiteita ei tulla muuttamaan muutaman yleisöpalautteen mukaisesti lasisiksi, sillä se vaikuttaisi salin akustiikkaa huonontavasti. Sen sijaan parvikatsomon sisäkaiteita tullaan joillain alueilla madaltamaan noin kolmekymmentä senttimetriä.

Parvikatsomon ulkokaiteiden korkeus, 1000 mm lattiasta, pysyy ennallaan. Niissä kohdin, missä turvallisuusmääräykset sen mahdollistavat, tullaan ulkokaiteista poistamaan toinen, ulompi kaide.

Konserttisalin kaiteiden madaltamisen hinta on 23.000 euroa. Työt eivät tule vaikuttamaan talon ohjelmistoon, sillä ne tehdään pääasiallisesti öisin. Parvikatsomon kaiteiden uusiminen aloitetaan välittömästi.

Permantokatsomoon kaiteiden lisäämisen kustannuksia selvitetään parhaillaan. Tällä hetkellä tavoitteena on se, että permantokatsomon kaidetyöt saadaan tehdyksi joulun pyhien aikaan, jolloin Konserttisalissa ei ole konsertteja.

Avoin työpaikka: tapahtumakoordinaattori
Sinä myyntihenkinen ja rautainen tapahtumakoordinaattori, tule meille töihin! Haku päättyy su 31.12.2018 klo 23.59. Työsuhde on vakituinen ja kokoaikainen.
Avoin toimi: video- ja käyttömestari
Video- ja käyttömestari, tule meille töihin! Hakuaikaa on jatkettu, se päättyy maanantaina 31.12.2018 kello 23.59. Työsuhde on vakituinen.
Helsingin Musiikkitalon urkujen rakentajaksi on valittu itäv...
Musiikkitalon säätiön hallitus on valinnut urkujen rakentajaksi itävaltalaisen Rieger Orgelbaun.
Uudenvuoden poikkeusliikennejärjestelyt 31.12.2017
Helsingin kaupungin uudenvuoden vastaanotto järjestetään tänä vuonna Kansalaistorilla. Liikennejärjestelyt muuttuvat Musiikkitalon ympäristössä.