Sarja I

Freude!

K
Ke 20.12.2017 -
19.00 - 21.00
Arvioitu kesto: 2 tuntia
Järjestäjä: 
Helsingin kaupunginorkesteri
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 9
Ei väliaikaa. Tilaa tarjoilut ennen konserttia.

Tapahtuman kuvaus

Jälleen kerran kaikki maailman ihmiset yhdistyvät rauhan ja rajoja rikkovan ystävyyden riemulauluun Beethovenin yhdeksännessä sinfoniassa. Helsingin kaupunginorkesterin syyskauden perinteikkään päätöskonsertin kapellimestari, legendaarinen Alexander Vedernikov tunnetaan suurten teosten visionäärisenä erikoismiehenä.Alexander VedernikovAlexander Vedernikov (s. 1964) syntyi poikkeuksellisen musikaaliseen perheeseen. Hänen isänsä, niin ikään Alexander nimeltään, oli kuuluisa bassolaulaja ja hänen äitinsä toimi urkujensoiton professorina Moskovan konservatoriossa. Valmistuttuaan vuonna 1990 Moskovan konservatoriosta Vedernikov perusti vuonna 1995 Venäjän filharmonisen sinfoniaorkesterin, jonka taiteellisena johtajana hän toimi vuoteen 2004 saakka. Oopperaa hän on johtanut lähes kaikissa Euroopan mahtitaloissa Lontoon Covent Gardenista La Scalan kautta Tanskan kuninkaallisen teatteriin ja Züricihin oopperaan. Hän kuuluu myös Berliinin koomisen oopperan vakiovieraisiin.Vedernikovin toistaiseksi tunnetuin pesti on kuitenkin kausi Moskovan Bolšoin ylikapellimestarina vuodesta 2001 vuoteen 2009. Hänen kahdeksaa vuottaan oopperan johdossa pidetään taiteellisesti erittäin menestyksekkäinä. Bolšoista hän siirtyi vuonna Tanskaan Odensen sinfoniaorkesterin ylikapellimestariksi. Syksyllä 2016 hänet nimitettiin Tanskan kuninkaallisen oopperan ylikapellimestariksi. Reetta HaavistoSopraano Reetta Haavisto on opiskellut Metropolia-ammattikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa, ja hän on esiintynyt useiden suomalaisten ja ulkomaisten orkesterien solistina.Tammikuussa 2012 Haavisto debytoi Suomen Kansallisoopperassa Madama Cortesen roolissa Rossinin oopperassa Matka Reimsiin. Syksyllä 2013 hän esiintyi Suomen Kansallisoopperassa Norinan (Don Pasquale) ja Liùn (Turandot) rooleissa. Kesällä 2014 Haavisto debytoi Savonlinnan oopperajuhlilla Aulis Sallisen Kullervon Sisaren roolissa. Kaudella 2015-2016 hän lauloi Donna Elviran roolin Jyväskylän alueoopperassa. Haavisto lauloi Richard Straussin Arabella -oopperan nimiroolin Aino Ackté festivaaleilla keväällä 2017, Bertan (Sevillan Parturi) Opera Boxin tuotannossa Aleksanterin teatterissa ja viimeisimpänä rooleinaan Kukko ja Närhi oopperassa Ovela Kettu Suomen Kansallisoopperassa 2017. Syksyllä 2017 Reetta Haavisto debytoi Mariinsky-teatterissa. Tuija KnihtiläMezzosopraano Tuija Knihtilä tavoitteli pienestä pitäen ammattia sävelten parissa, kiitos neljävuotiaana näkemänsä Taikahuilun televisioinnin. Länsi-Pohjan musiikkiopiston pianotunnit vaihtuivat lauluun Leena Koskelan johdolla heti kun se iän puolesta oli mahdollista. Vuonna 1996 Knihtilä valmistui Sibelius-Akatemiasta Raili Kostian oppilaana. Knihtilä on opiskellut myös Berliinin musiikkikorkeakoulussa ja Zürichin oopperastudiossa.Ammattilaulajan ura ja oopperanäyttämö tulivat Knihtilälle tutuksi ensin Suomen Kansallisoopperan kuorossa ja myöhemmin oopperan solistikunnan jäsenenä vuosina 2004–2010, minkä jälkeen hän on esiintynyt vapaana laulajana useissa rooleissa mm. Savonlinnan oopperajuhlilla, Oslon, Weimarin, Bergenin ja Bonnin oopperoissa. Alexander Vedernikovin johdolla Knihtilä on laulanut keväällä 2016 Kööpenhaminan oopperatalossa Lohengrinin Otrudina. Ludovit LudhaLudovit Ludha on tehnyt pitkän ja menestyksekkään uran tenorina esiintyen niin konserttisolistina kuin oopperoiden sankarina jo 1980-luvulta lähtien. Ludhan repertuaari on poikkeuksellisen monipuolinen. Hän on laulanut Mozartin Requiemia Ankarassa, Janáčekin Glagoliittimessua Lissabonissa, Dvořakin Stabat Materia Amsterdamissa, kolmen tenorilaulajan yhteiskonserttia Kairon pyramideilla, ja vuonna 2009 häntä kuultiin Verdin Don Carlosin nimiroolissa Tampereella. Vuodesta 1988 Ludha on kuulunut Slovakian kansallisoopperan laulajakuntaan. Vuonna 2015 hän lauloi Tanskan kuninkaallisessa oopperassa Šostakovitšin Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbethissa Ismailovin roolin Alexander Vedernikovin johdolla. Pjotr MigunovPjotr Migunov herätti huomiota voittamalla vuosina 1997 ja 1999 Tokion ja Salzburgin laulukilpailut. Nopeasti alkanut ura vei hänet vuonna 2000 New Yorkin Carnegie Halliin ja Lincoln Centeriin, ja samana vuonna hänet jo kiinnitettiin Moskovan Bolšoin laulajakuntaan. Konserttilaulajana Migunov tunnetaan lukuisista Beethovenin yhdeksännen ja Mozartin Requiemin vaikuttavista tulkinnoista. Viime kesänä Pjotr Migunov esiintyi Savonlinnan oopperajuhlilla Tšaikovskin Jolantan Renén roolissa Bolšoin vierailunäytöksissä. Hän on laulanut usein Alexander Vedernikovin johdolla Bolšoissa ja esiintyy hänen kanssaan myös vuonna 2015 tehdyllä äänitteellä Leonid Desjatnikovin oopperasta Rosenthalin lapset. Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 9 ”Oodi ilolle”Ludwig van Beethovenin (1770–1827) 32 pianosonaattia, noin 15 viulusonaattia, pianotriot, kvartetot ja lukuisat yksinlaulut sekä muut pikkuteokset olisivat varmasti riittäneet tekemään hänestä kuolemattoman hahmon säveltäjien kaanoniin. Mutta vaikka kaikki muu musiikkinsa olisi hävinnyt maailmasta ja muistoista, olisi yksin yhdeksäs sinfonia (1817–1824) nostanut Beethovenin suurten joukkoon. Viimeisellä sinfoniallaan Beethoven sävelsi musiikinhistoriaan käännekohdan, joka oli sekä yhden aikakauden päätepiste ja huipentuma että tulevien säveltäjäpolvien ehtymätön inspiraation lähde.Beethoven yhdeksäs on kiistatta länsimaisen taidemusiikin keskeisimpiä, ellei keskeisin, teos. Eikä vain pioneerityönä valmistuneen viimeisen osan vuoksi, sillä jokainen edeltäväkin osa on superlatiivi ja oma mestariteoksensa. Kuten tutkija Jan Swafford kuvailee, ensimmäisessä osassa Beethoven hautaa lopullisesti Eroica-sinfoniassa esittelemänsä sankariyksilön, joka finaalissa nousee kuolleista koko ihmiskunnan yhteisenä voimana.Teoksella on erityisesti 1900-luvulla määritelty rajoja myös geopoliittisesti, vaikka Schiller sen enempää kuin Beethoven tuskin tarkoitti Oodia kannanottona. Sen ovat käyttöönsä omineet sekä 1930-luvun natsit että Neuvostoliiton kommunistit ja jakautuneen Saksan yhteinen olympiajoukkue. Rhodesian rotusortajat käyttivät sen melodiaa kansallislaulunaan, ja suljetun Kiinan diktatuurissa se oli ainoita hyväksyttyjä länsimaisia teoksia. Perulaisen terroristijohtajan Presidente Gonzalon suosikkilauluna se yllytti aina uusiin attentaatteihin aatteen puolesta, ja esitettiinpä se Berliinin muurinkin raunioilla niin, että sana ’freude’ (iloita) oli muutettu ’freiheitiksi’ (vapaus). Nykyään Oodi ilolle on Euroopan unionin epävirallinen kansallislaulu.Jaani Länsiö
Yhteystiedot
helsinki.philharmonic@hel.fi
Järjestäjä
Helsingin kaupunginorkesteri
Alexander Vedernikov
kapellimestari
Reetta Haavisto
Sopraano
Tuija Knihtilä
mezzosopraano
Ludovit Ludha
tenori
Petr Migunov
basso
Musiikkitalon kuoro
kuoro

Ohjelma

Ludwig van Beethoven
Sinfonia nro 9 ”Oodi ilolle”

Liput ja maksut

 
Lipputyyppi: Maksullinen tapahtuma
 
Peruslippu: 23.00 € - 36.00 €
Eläkeläinen: 15.50 € - 22.50 €
Muu hinta: 7.00 € - 9.00 €

Hinnat sisältävät palvelumaksun

Lipunmyynti alkaa  
To 10.08.2017 - 09.00
 

Lisätiedot