Sarja II

HKO - Jun Märkl & Christel Lee

K
To 18.01.2018 -
19.00 - 21.00
Arvioitu kesto: 2 tuntia
Järjestäjä: 
Helsingin kaupunginorkesteri
Antonin Dvořák: Vesimies / Antonin Dvořák: Viulukonsertto / Johannes Brahms: Sinfonia nro 1
Tilaa tarjoilut.

Tapahtuman kuvaus

Jo 50 vuoden ajan ovat viulun legendat saaneet alkunsa kansainvälisessä Jean Sibelius -viulukilpailussa. Vuoden 2015 kultamitalisti Christel Lee jatkaa heti voittonsa jälkeen alkanutta yhteistyötään Helsingin kaupunginorkesterin kanssa. Dvořákin hyperromanttinen konsertto kuuluu viulukirjallisuuden kiistattomaan kärkikastiin. Johannes Brahms ja Dvořák, kaksi 1800-luvun suurta sinfonikkoa, konserttojen mestaria ja ystävystä näyttäytyvät dramaattisten yhteenottojen illassa.Jun MärklSaksalaiselle Jun Märklille (s. 1959) musiikki oli jo lapsena luonnollinen valinta. Viulisti-isältään ja japanilaiselta pianistiäidiltään opitut taipumukset äänten maailmaan konkretisoituivat nuoren Märklin piano- ja viuluharrastuksina. Hannoverin musiikkikorkeakoulussa Märkl kuitenkin alkoi kyllästyä yksinmusisointiin ja hakeutui pianistiksi ensin osana orkesteria. Sittemmin pianosta tuli väline kapellimestarin orkesterirepertuaarin opiskeluun, Märkl alkoi johtaa pienyhtyeitä, kamariorkestereita ja ennen pitkää myös suuria sinfoniaorkestereita.Märklin ammattilaisura vakiopesteineen alkoi Saarlannin valtionteatterissa, jonka musiikillinen johtaja hän oli vuosina 1991–1994. Mannheimin kansallisteatteriin hän siirtyi vuosiksi 1994–2000. Hän on myös toiminut Baijerin valtionoopperan vakituisena kapellimestarina ja vieraillut useasti Wienin valtionoopperassa ja Dresdenin Semperoperissa, Metropolitan Operassa ja Lontoon kuninkaallisessa oopperassa. Pääkapellimestarikaudet Lyonin kansallisorkesterissa 2005–2011 ja MDR:n sinfoniaorkesterissa 2007–2012 olivat menestyksekkäät. Yhdeksän Debussy-äänitteen ja Lyonin-kauden kunniaksi hänelle on myönnetty Ranskan Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki. Christel LeeYhdysvaltain Bloomingtonissa syntynyt ja viisivuotiaana viulunsoiton aloittanut Christel Lee (s. 1990) asui lapsuutensa Kanadassa ja opiskeli myöhemmin New Yorkissa valmistuen Juilliardista vuonna 2011. Sittemmin hän on opiskellut Kronbergissa ja Münchenin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa. Opettajinaan hänellä ovat olleet Ana Chumachenko, Naoko Tanaka ja Kuyng Wha Chung. Lee on tullut suomalaisille tutuksi erityisesti vuoden 2015 Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun ensimmäisenä pohjoisamerikkalaisena voittaja koko kilpailun 50-vuotisessa historiassa. Mikään yllätys Leen menestys ei kuitenkaan ollut, sillä jo sitä ennen hän oli napannut isoja palkintoja, tärkeimpänä niistä Münchenin ARD-kilpailun kakkossija (ensipalkintoa ei jaettu) sekä yleisöpalkinto vuonna 2013. Kilpailu-uransa hän aloitti jo vuonna 1999 ja konsertoinnin vuonna 2002.”Kilpailut suovat mahdollisuuden kehittymiselle ja työskentelemiselle. Niitä varten täytyy todella ahkeroida ja ylittää omat rajansa”, Lee kertoi YLEn haastattelussa Sibelius-kilpailun finaalin alla.Voitokkaan Sibelius-kilpailun jälkeen hän esiintyi Radion sinfoniaorkesterin solistina Hämeenlinnassa ja Helsingin kaupunginorkesterin kiertueella Dublinissa ja Birminghamissa. Lee on esiintynyt myös Baijerin radion sinfoniaorkesterin, Korean sinfoniaorkesterin ja Vancouverin sinfoniaorkesterin solistina sekä useilla eurooppalaisilla festivaaleilla. Syksyllä 2016 hän palasi Hämeenlinnaan resitaalissa pianisti Emil Holmströmin kanssa, ja vuonna 2017 hän soitti soolokonsertin Helsingin kamarikesässä.Lee soittaa Lorenzo Storionin rakentamalla viululla vuodelta 1781, joka on lainassa hampurilaiselta Musiikkielämän säätiöltä.Jaani LänsiöAntonin Dvořák: Vesimies, sinfoninen runo op. 107Vesimies sai epävirallisen kantaesityksensä Prahassa kesällä 1896. Julkinen kantaesitys tapahtui Lontoossa saman vuoden marraskuussa Henry Woodin johdolla. Otsikon perusteella voisi ehkä olettaa luvassa olevan pikkusievä ja sympaattinen musiikillinen tarina. Mutta Erbenin runo, johon teos perustuu, on synkkä ja julma kertomus, joka ei sovi lapsille. Dvořák on säveltänyt aiheeseen hienosti sopivan mielikuvituksellisen musiikin.Vesimies - tšekiksi ”vodnik” - istuu järven rannalla. Paikalle tulee neito, jota hänen äitinsä on kieltänyt menemästä järven lähelle. Vesimies kappaa neidon mukaansa veden alle ja pakottaa tämän avioliittoon ravun kanssa. Neito synnyttää lapsen ja kaipaa entistä elämäänsä. Vesimies sallii neidon vierailla äitinsä luona mutta asettaa kolme ehtoa: neito ei saa syleillä äitiään, lapsen on jäätävä vesimiehen luo, ja neidon on tultava takaisin illalla, kun kirkonkellot lyövät. Neito lupaa noudattaa ehtoja, mutta ei huomaa ajan kulua. Ilta saapuu, ja suuttunut vesimies alkaa toistuvasti kolkuttaa ovea. Äiti häätää hänet sitkeästi tiehensä. Lopulta vesimies sanoo neidon lapsen itkevän ja olevan nälkäinen. No tuo sitten lapsi tänne, äiti vastaa. Kuuluu luja tömähdys. Äiti avaa oven ja löytää edestään lapsen verisen ruumiin. Antonín Dvořák: Viulukonsertto a-molli op. 53Antonin Dvořákilla (1841-1904) oli jo takanaan melkoinen sävellysluettelo kun hän 1870-luvulla teki läpimurtonsa kotimaansa ulkopuolella. Itse Johannes Brahms innostui Dvořákin musiikista ja kehotti kustantajaansa Fritz Simrockia ottamaan tämän talliinsa. Yhteistyöstä tuli kannattava: etenkin sarja Slaavilaiset tanssit toi kustantajalle rahaa ja säveltäjälle lisääntyvää kansainvälistä mainetta. Viulukonsertto (a-molli, op.53) syntyi Joseph Joachimille, joka oli yksi ajan kuuluisimmista viulisteista. Joachim oli ihastunut Dvořákin kamarimusiikkiin ja odotti innolla hänelle räätälöityä konserttoa. Kun hän sai nähdä syksyllä 1879 valmistuneen partituurin hän kuitenkin ehdotti useita muutoksia soolo-osuuteen, ja suhtautui skeptisesti joihinkin rakenteellisiin ratkaisuihin. Dvořák teki uuden version, josta kertoi alkuvuodesta 1880 Simrockille: ”Olen kyllä säilyttänyt pari teemaa, mutta olen myös säveltänyt monta uutta. Koko konsepti on kuitenkin täysin uusi.” Joachim sai partituurin arvioitavakseen. Hän vastasi kuitenkin vasta kahden vuoden kuluttua ja ilmoitti teoksen olevan ihan hyvä - muttei halunnut esittää sitä. Kun viulukonsertto sai kantaesityksensä Prahassa lokakuussa 1883, solisti oli František Ondříček. Tämä innostui musiikista niin paljon, että hän esitti teosta ympäri maailmaa aina kuolemaansa vuonna 1922 saakka. On nimenomaan Ondříčekin ansiota, että Dvořákin ainoa viulukonsertto löysi paikkansa solistien ohjelmistossa. On hienoinen arvoitus, miksi Joachim menetti kaiken mielenkiintonsa konserttoa kohtaan. Solistisesti teos on hyvin kiitollinen, ja siinä on upeita melodioita. Johannes Brahms: Sinfonia 1 c-molli op.68Johannes Brahmsin (1833-1897) maine sai melkoisen nosteen kiitos Robert Schumannin, joka vuonna 1853 julkaisi nuorta säveltäjää hehkuttavan artikkelin. Schumannin mukaan Brahmsilta oli lupa odottaa paljon Beethovenin perinteen manttelinperijänä. Tulos oli Brahmsille psykologisesti hankala. Säveltäjä alkoi kokea, että häneen kohdistettiin liian suuria ennakko-odotuksia. Tämän johdosta esimerkiksi sinfonian säveltäminen muodostui hänelle todella vaikeaksi. Kun Brahms vuonna 1855 alkoi säveltää d-molli-sinfoniaa, hän hylkäsi pian projektin - materiaalista hän muokkaisi ensimmäisen pianokonserttonsa. Samaan aikaan oli syntynyt luonnoksia myös c-molli-sinfoniaa varten. Teos valmistui, mutta vasta yli 20 vuotta kestäneen työprosessin jälkeen. Sekä itsekritiikki että ystävien hyvää tarkoittavat tiedustelut olivat luoneet säveltäjälle paineita. Erityisesti häntä näyttäisi vaivanneen odotettavissa oleva vertailu Beethovenin musiikkiin: ”Ette voi kuvitella”, hän kerran totesi, ”miltä tuntuu kuulla jättiläisen askeleet takanaan.” Sinfonia sai kantaesityksensä Karlsruhessa vuoden 1876 marraskuussa Otto Dessoffin johdolla. Teoksesta tuli suuri menestys. Brahmsin harmiksi siitä alettiin kuitenkin pian puhua ”Beethovenin kymmenentenä sinfonia”, ja finaalin hymni-teemaa verrattiin Beethovenin yhdeksännen sinfonian Oodiin ilolle. Viimeksi mainitusta yhteydestä säveltäjä murjaisi: ”Sen kuulee jopa aasi”.Christian Holmqvist
Yhteystiedot
helsinki.philharmonic@hel.fi
Järjestäjä
Helsingin kaupunginorkesteri
Jun Märkl
kapellimestari
Christel Lee
viulu

Ohjelma

Antonín Dvořák
Vesimies
Antonín Dvořák
Viulukonsertto
Johannes Brahms
Sinfonia nro 1

Liput ja maksut

 
Lipputyyppi: Maksullinen tapahtuma
 
Peruslippu: 23.00 € - 36.00 €
Eläkeläinen: 15.50 € - 22.50 €
Muu hinta: 7.00 € - 9.00 €

Hinnat sisältävät palvelumaksun

Lipunmyynti alkaa  
Ti 12.12.2017 - 09.00
 
Naulakkomaksu: 2.00 €
Tilaa tarjoilut.

Lisätiedot

Katso verkossa
Tallenne saatavilla 30 päivän ajan