Sarja II

HKO - Susanna Mälkki, Anders Nyqvist & Krassimir Sterev

K
To 01.02.2018 -
19.00 - 21.00
Arvioitu kesto: 2 tuntia
Järjestäjä: 
Helsingin kaupunginorkesteri
Franz Liszt: Orpheus/ Bernhard Gander: Dirty Angel/ Gottfried von Einem: Wandlungen / Béla Bartók: Ihmeellinen mandariini
Osta liputTilaa tarjoilut.

Tapahtuman kuvaus

Béla Bartókin skandaalinkäryisen Ihmeellisen mandariinin tapahtumat sijoittuvat lihallisten ilojen palvelutaloon keskellä paheellista betonihelvettiä, jossa ihmishengen arvo mitataan taskurahassa. Parkkiintuneiden rikollisten juonet kokevat äkkikäännöksen, kun ovelle ilmestyy varakas kiinalainen, mystisiä voimia omistava mandariini. Kohokohtia vilisevän konsertin solistinumerona kuullaan Bernhard Ganderin taatusti mieleenpainuva Dirty Angel. Susanna MälkkiHelsingissä syntynyt ja nuoruutensa asunut Susanna Mälkki on kasvanut Helsingin kaupunginorkesterin säestyksellä. Pienenä hän istui orkesterin konserteissa perheensä kanssa, ja nuorena musiikinopiskelijana seurasi tarkasti orkesterimuusikoiden ammattitaitoa ja nautti maailman parhaiden solistien esiintymisistä. Vuonna 2004 hän pääsi ensimmäistä kertaa johtamaan orkesteria, jonka 13. ylikapellimestarina hän aloitti syksyllä 2016.Mälkin tie kapellimestariksi on kulkenut Sibelius-Akatemian ja Tukholman Edsberg-instituutin selloluokkien kautta. Hän voitti kansalliset Turun sellokilpailut ja nousi Göteborgin sinfoniaorkesterin soolosellistiksi, mutta jo nuorena kytemään jäänyt innostus orkesterinjohtamiseen ohjasi häntä koko ajan kohti kapellimestariopintoja.Mälkin ensikosketus orkesterinjohtamiseen tuli Tukholmassa orkesterisoitinten opiskelijoista kootun pienyhtyeen kapellimestarina. Toisen kerran Mälkki johti koulun kamariorkesteria Ruotsin radion sinfoniaorkesterin silloisen ylikapellimestarin Esa-Pekka Salosen seuratessa vierestä. Tunne todellisen intohimon löytymisestä oli sinä hetkenä kirkas ja on sitä edelleen. Mälkin läpimurto tapahtui vuonna 1999 Helsingin juhlaviikoilla, ja ensimmäisen vakiokiinnityksensä hän sai Stavangerin orkesterin musiikillisena johtajana. Maineikkaan nykymusiikkiorkesteri Ensemble Intercontemporainin taiteellisena johtajana (2006–2013) hän vakiinnutti nimensä aikamme musiikin syvällisenä tulkkina. Mälkki on johtanut maailman parhaita orkestereita, kuten kaikkia USA:n Big Five -orkestereita, Amsterdamin Concertgebouw’ta, Berliinin filharmonikkoja ja Lontoon sinfoniaorkesteria sekä vieraillut oopperataloissa aina New Yorkin Metropolitanista ja Pariisin oopperasta Milanon La Scalaan. Kaudella 2017–2018 Mälkki debytoi Wienin valtionoopperassa. Syksyllä 2017 hän aloitti Los Angelesin filharmonikoiden päävierailijana. Musical America -lehti valitsi Mälkin vuoden kapellimestariksi 2017.Krassimir SterevHarmonikkataiteilija Krassimir Sterev on monessa mukana. Hän esiintyy niin teatteri- ja tanssiproduktioissa kuin lastentapahtumissa, kamarimuusikkona ja orkesterisolistina. Bulgariassa syntynyt Sterev aloitti opintonsa Plovdivissa ja jatkoi Grazissa ja myöhemmin stipendiaattina Kööpenhaminan kuninkaallisessa musiikkiakatemiassa. Kotimaassaan Bulgariassa harmonikalla on maine perinnemusiikin soittimena, mutta Stereviä kiehtoivat ennen kaikkea sen moniulotteiset mahdollisuudet. ”En pitänyt silloin enkä pidä nytkään harmonikkaa perinnesoittimena. Halusin vain aina soittaa juuri sitä kun sain lapsena mahdollisuuden valita. Nykyäänkään en voi sanoa soittavani ’klassista’ harmonikkaa. Toivon, että harmonikka säilyy modernina, mikä sai minutkin päätymään siihen. Jostain syystä harmonikka ei vanhene koskaan”, Sterev perusteli Modern Accordeon Perspectives -julkaisulle.Sterev on myös nykymusiikkispesialisti. Hän liittyi Klangforum Wienin jäseneksi vuonna 2003, ja on esiintynyt Wienin sekä Lontoon filharmonikoissa sekä lukuisissa nykymusiikkiyhtyeissä. Monet nykysäveltäjät, kuten Bernhard Gander, Pierluigi Billone ja Olga Neuwirth ovat kirjoittaneet musiikkia varta vasten Stereville.Anders NyqvistRuotsissa syntynyt ja Trollhättanissa musiikkikoulutuksensa aloittanut Anders Nyqvist tarttui trumpettiin 10-vuotiaana. Saatuaan lukion jälkeen stipendin hän muutti Hongkongiin opiskelemaan kolmeksi vuodeksi. Sieltä Nyqvistin taival jatkui Lontoon Royal Collegeen. Nyqvist tunnetaan nykymusiikkiin erikoistuneena soittajana, joka on esiintynyt niin Berliinin Saksalaisen sinfoniaorkesterin kuin Wienin radion sinfoniaorkesterin solistina. Klangforum Wienin jäsenenä hän on ollut vuodesta 2004 lähtien. Esiintymistensä ohella hän myös opettaa. Vuodesta 2009 hän on opettanut Grazin musiikin ja esittävien taiteiden yliopistossa ja vuodesta 2011 alkaen Wienin musiikkiyliopistossa. Franz Liszt: Orpheus, sinfoninen runo nro 4Franz Lisztin (1811–1886) kiertue-elämä kaikkien aikojen pianovirtuoosina päättyi kyllästymiseen 1840-luvun lopulla hänen saatuaan pestin Weimarin hovin musiikkipäällikkönä. Aiemmin lähinnä oman egonsa ruokkimiseen tekemänsä (usein tyhjänpäiväiset) taiturinumerot vaihtuivat nyt syvällisiin, kaavamaisia muotoja ja harmonioita ravistelleisiin sävellyksiin, myyttisiin ja filosofisiin aihepiireihin ja musiikinhistorian todellisiin merkkiteoksiin. Hänen suurin saavutuksensa olivat sinfonisuuden ulkoiseen tarinaan yhdistävät 12 sinfonista runoa, joilla Liszt naulitsi musiikillisen muotoihanteen lähes sadaksi vuodeksi eteenpäin. Niin Sibelius, Strauss kuin Skrjabin muiden joukossa ovat monista teoksistaan velkaa nimenomaan Lisztille.Oli kyseessä sitten maalaus, runo, näytelmä tai myytti, Liszt onnistui siirtämään sen uskottavasti sävellyksensä kannattelevaksi taustavoimaksi ja eheäksi kokonaisuudeksi. Valittu inspiraation lähde ohjaa kokonaisuutta jopa enemmän kuin musiikilliset muodot. Myytteihin ja legendoihin Liszt sävelsi kasakkakuningas Mazeppan, titaani Prometheuksen sekä muusikoiden alkuisän Orpheuksen, jonka taito pehmittää soitollaan kivet ja kesyttää pedot, herätti varmasti samastumisen tunteita kaikkivoipaisessa Lisztissä.Sinfoninen runo Orpheus (1854) syntyi C.W. Gluckin oopperan Orfeus ja Eurydike esityksen alkunumeroksi. Poiketen Gluckista, jonka ooppera seuraa Orfeuksen Manalan-matkaa, Liszt kuvaa musiikissaan Louvressa näkemäänsä saviruukkumaalausta. Siinä Orfeus soittaa lyyraa metsän eläinten keskellä rauhan vallitessa. Lisztin partituuriin kirjoittama pitkällinen pohdinta Orfeuksen musiikillaan aikaansaamasta vastakohtien lähentymisestä ja taiteen voimasta on esimerkki säveltäjän filosofiasta, joka ulottui kauas ulos konserttisalista ja musiikin vaikutuspiiristä. Kenties teoksen lopussa kuulaan Lisztin viesti kuulijoille, kun Orfeus astelee eteerisiä sointuja pitkin taivaaseen jätettyään ihmiskunnalle sopuisan sivilisaation rakennusohjeet. Bernhard Gander: Dirty AngelItävaltalainen Bernhard Gander (s. 1969) opiskeli pianoa, säveltämistä ja orkesterinjohtoa Tirolin konservatoriossa ja myöhemmin Grazissa sävellystä Beat Furrerin ohjauksessa. Teoksissaan Gander yhdistelee elektroakustisia ilmiöitä, metallimusiikkia, kauhuestetiikkaa ja populaarikulttuuria. Esimerkiksi teoksessa Lovely Monster lähtökohtana on Iron Maiden -yhtyeen musiikki. Pianoteoksessaan Peter Parker (2007) Gander kuvaa opiskelijanörtin muuntumista Hämähäkkimieheksi ja orkesteriteoksessa ”…hukl” (2012) kuullaan väkivahvan Hulk-mutantin silmittömiä raivokohtauksia. Münchenin Biennaleen tilattu Dirty Angel (2012) on niin ikään väkevää musiikkia. Sen taustalta voi löytää Ilmestyskirjan tunnelmia, visusti piilotetun lainauksen Scarlattin sonaatista sekä solistien ja orkesterin välienselvittelyä. Dirty Angel -teoksesta Bernhard Gander kertoo:”Soolosoittimet harmonikka ja flyygelitorvi edustavat enkeliä, joka useasti epäonnistuttuaan saa siipensä lopulta synkronoitua ja nousee ilmaan. Aluksi orkesteri asettuu sen vastustajaksi ja estää lentoaikeet. Musiikillinen sopu kuitenkin syntyy ja enkeli liitää yhdessä orkesterin kanssa. Lopussa enkelin taas epäonnistuttua hän valmistautuu jälleen uuteen yritykseen ‒ ja lentää pois. Motto: Hän, joka räpiköi, lentää. (Ernst Jandlin sanomaa mukaillen: Hän, joka ontuu, kävelee.)”Gottfried von Einem: Wandlungen op. 21Itävallassa syntynyt ja toisen maailmansodan aikana Berliinissä ja Bayreuthissa vaikuttanut Gottfried von Einem (1918–1996) ei liene monelle suomalaiselle tuttu, mutta hän on yksi Itävallan sotien jälkeisen ajan tärkeimmistä säveltäjistä. Hän herätti laajaa huomiota etenkin oopperoillaan. Kenties hänen vaikea suhteensa modernismiin on pitänyt hänen musiikkinsa pimennossa täkäläisistä piireistä, joissa Schönbergin, Webernin ja Bergin merkitys on ohittamaton. Ei Von Einem tietenkään voinut välttyä aikansa esteettisiltä trendeiltä, mutta vaikka hän opiskeli 12-säveltekniikkaa ja jopa elektronista musiikkia, hän ei koskaan hylännyt sävellajeja kuten modernistit. Aikanaan konservatiiviksi leimattua Von Einemia voi jälkikäteen ajateltuna pitää yhtenä uus-yksinkertaisen tyylin edelläkävijöistä. Lyhyt orkesterikappale Wandlungen op. 21 (1956) on osa suurempaa kokonaisuutta, jonka Lounais-Saksan radio tilasi 12 säveltäjältä Donaueschingerin musiikkipäiville Mozart-juhlavuoden kunniaksi. Jokainen säveltäjä sai lähtökohdakseen tulkita omin sävelin aariaa oopperasta Taikahuilu, ja yhdessä teokset julkaistiin nimellä Divertimento Mozartille, 12 näkökulmaa aariaan ’Jos neidon taikka vaimon vain Papageno saa’. Omat versionsa tekivät mm. sellaiset 1900-luvun musiikin suurmiehet kuin Maurice Jarre, Hans Werner Henze ja Luciano Berio. Kokoelman alkusoitto on Von Einemin tekemä Wandlungen. Béla Bartók: Ihmeellinen mandariiniBalettipantomiimi Ihmeellinen mandariini perustuu Menyhért Lengyelin kirjoittamaan samannimiseen tarinaan vuodelta 1917. Librettoa oli ilmeisesti kaavailtu joko Sergei Djagilevin venäläiselle baletille tai Ernö Dohnányille uutta oopperaa varten. Béla Bartók (1881–1945) ehti ensin, ja hän tarttuikin heti toimeen. Pantomiimin pianoversio valmistui vuonna 1919, orkesteriversio viisi vuotta myöhemmin.Teos koki heti vastustusta. Saadakseen Ihmeellisen mandariinin esille oli Bartókin etsittävä myötämielisyyttä Unkarin ulkopuolelta. Katastrofaalinen kantaesitys koettiin Kölnissä marraskuun 27. päivänä 1926, mutta myös saksalaisille teoksen provokatiivinen kuvasto osoittautui sietämättömäksi. Seksuaalisesti virittynyt tarina prostituoituineen, murhineen ja ryöstöineen ja alati väkivaltaisemmaksi yltyvä musiikki järkyttivät ensi-iltayleisöä pahoin. Syttyi kärhämä aivan kuin Stravinskyn Kevätuhrin esityksessä vuonna 1913. Etenkin kirkon piirit moraalinvartijoineen ottivat pahasti nokkiinsa.Sahaavasti alkava musiikki vie heti keskelle dekadenttia betonihelvettiä, jossa ihmishengen arvo mitataan taskurahoissa. Sutenöörin ikkunassa keikistelee lumoava nainen (notkea klarinettisoolo), johon iltakävelyllään oleva vanhus (pasuunaglissandot) himoissaan ihastuu. Houkutuslintu on kuitenkin ansa, johon haksahtava menettää paitsi rahansa myös henkensä. Varaton mies kuitenkin armahdetaan ja heitetään kadulle. Sama toistuu tyhjätaskun nuorukaisen kohdalla. Sitten ovelle ilmestyy varakas kiinalainen, mandariini, joka viehtyy naisen viettelevään valssiin. Himokasta leikkiä seuraa pahoinpitelyä, puukotusta ja tukehduttamista, mutta mandariini ei ota kuollakseen. Myös hirttäminen osoittautuu turhaksi. Yhtäkkiä mandariini alkaa loistaa vihreänä ja sinisenä, mitä Bartók värittää sanattomalla kuorolla. Vasta saatuaan tyydytyksensä yhdeltä naisista mandariini saadaan lopulta hengiltä. Orkesterisarja päättyy kohtaan, jossa mandariinin pahoinpitely alkaa.Teos hyllytettiin välittömästi eikä sitä tuotettu näyttämölle Bartókin elinaikana enää kuin kerran, Prahassa vuonna 1927. Syy ei ollut yksin sensoreiden tai oopperatalojen: Budapestin oopperan jo käyntiin pannut produktiot 1931 ja 1941 olivat niin sievisteltyjä ja kaukana alkuperäistunnelmasta, että Lengyel ja Bartók kielsivät niiden esittämisen. Näyttämöllä Ihmeellinen mandariini ei edelleenkään nauti erityistä suosioita, mutta konserttisaleissa se pysyy kestosuosikkina.Jaani Länsiö
Yhteystiedot
helsinki.philharmonic@hel.fi
Järjestäjä
Helsingin kaupunginorkesteri
Susanna Mälkki
kapellimestari
Anders Nyqvist
flyygelitorvi
Krassimir Sterev
harmonikka

Ohjelma

Franz Liszt
Orpheus sinfoninen runo nro 4
Bernhard Gander
Dirty Angel flyygelitorvelle, harmonikalle ja orkesterille
Gottfried von Einem
Wandlungen
Béla Bartók
Ihmeellinen mandariini, sarja

Liput ja maksut

 
Lipputyyppi: Maksullinen tapahtuma
 
Peruslippu: 23.00 € - 36.00 €
Eläkeläinen: 15.50 € - 22.50 €
Muu hinta: 7.00 € - 9.00 €

Hinnat sisältävät palvelumaksun

Lipunmyynti alkaa  
Ti 12.12.2017 - 09.00
 
Naulakkomaksu: 2.00 €
Osta liputTilaa tarjoilut.

Lisätiedot