Sarja IV

Leif Segerstam & Helsingfors sång- och musikförbund

K
Pe 20.10.2017 -
19.00 - 21.00
Arvioitu kesto: 2 tuntia
Järjestäjä: 
Helsingin kaupunginorkesteri
Pjotr Tšaikovski: Myrsky, sinfoninen fantasia / Sebastian Hilli: Affekt / Pjotr Tšaikovski: Francesca da Rimini
Osta liputTilaa tarjoilut.

Tapahtuman kuvaus

Nuori Sebastian Hilli voitti ensimmäisellä orkesteriteoksellaan Toru Takemitsu -sävellyskilpailun. Säveltäjän uusi teos Affekt saa kantaesityksensä Helsingin kaupunginorkesterin emeritusylikapellimestarin Leif Segerstamin johdolla. Satojen laulajien suurkuoro sekä sinfoniaorkesteri esittävät Helsingfors sång- och musikförbundin 100-vuotisjuhlien kunniaksi sävelletyn teoksen, jonka tekstit ovat kirjailija Mårten Westön käsialaa. Teos käy läpi eron aiheuttamia tunnetiloja kahden ihmisen näkokulmasta heijastaen kaipuun, irtaantumisen ja muistojen synnyttämiä kokemuksia. Leif SegerstamJo alle kouluikäisenä Segerstam osasi lukea orkesteripartituureja ja osoitti poikkeuksellista osaamista myös soittimissa viulusta puhaltimiin. Huhut ihmelapsesta kiirivät muusikkopiireissä nopeasti. Segerstam teki keikkaa pianistina jo 13-vuotiaana yökerhossa, ja voitti myös Maj Lind -pianokilpailun vuonna 1962, vaikka pääsoittimensa oli viulu. Poikkeuksellinen lahjakkuus päätti yhdistää monimusikaaliset taipumuksensa ja alkoi orkesterinjohtajaksi.Kapellimestariopintonsa hän suoritti Jussi Jalaksen johdolla Sibelius-Akatemiassa ja Jean Morellin opissa New Yorkin Juilliardissa, johon hän olisi päässyt myös viulu- ja sävellysoppilaaksi. Valmistuttuaan Segerstam työskenteli Suomen Kansallisoopperassa sekä Radion sinfoniaorkesterissa ja johti myös HKO:ta pitkällä Amerikan-kiertueella 1968. Kiinnitykset Itävallan radio-orkesterissa (1975–1982) sekä RSO:ssa (1977–1987) olivat hedelmälliset. Segerstam on sittemmin johtanut suurimmissa oopperataloissa Milanon La Scalasta New Yorkin Metropolitaniin ja Lontoon Covent Gardeniin. Sibelius-Akatemian kapellimestariprofessorina hän toimi 1997–2013.Segerstam on Turun filharmonisen orkesterin ylikapellimestari ja HKO:n emeritusylikapellimestari. Hänet tunnetaan paitsi uskomattomista sanaleikeistään myös erehtymättömästä sävelkorvastaan, jolta ei väärät äänet tai rytmiset epätarkkuudet jää huomaamatta. Harjoittajana tarkan Segerstamin selväpiirteisen lyöntitekniikan alaisuudessa muusikoiden on helppo antaa aina parhaansa.Jaani Länsiö Pjotr Tšaikovski: Myrsky op. 18William Shakespearen näytelmän Myrsky (1611) päähenkilö on kotimaastaan karkotettu herttua ja taikuri Prospero, joka asuu syrjäisellä saarella. Hänellä on seuranaan tyttärensä Miranda, orja Caliban ja tuulenhenki Ariel. Myrskyn myötä saarelle haaksirikkoutuu Prosperon veli seurueineen. Joukossa on myös Ferdinand, johon Miranda rakastuu. Myrsky pursuaa sekä maagisia ilmiöitä että luonnonilmiötä, eikä ole ihme, että monet säveltäjät - joukossa Hector Berlioz, Jean Sibelius ja Thomas Adés - ovat tarttuneet tilaisuuteen luoda niille musiikilliset vastineet.Venäläinen kriitikko Vladimir Stasov loi Pjotr Tšaikovskille (1840-1893) yksityiskohtaisen ohjelman orkesterikappaleelle Myrsky. Painopiste oli Mirandan ja Ferdinandin rakkaustarinassa, mikä sai Tšaikovskin kysymään, miksei otsikkona voisi olla Miranda. Hän tiedusteli siksi myös: ”Onko Myrskyssä pakko olla myrsky?” Stasov vastasi, että se oli toivottavaa.Tšaikovski pohti ohjelmaa pari kuukautta ja ryhtyi sitten tuumasta toimeen. Syksyllä 1873 valmistunut Myrsky sai kantaesityksensä Moskovassa saman vuoden joulukuussa Nikolai Rubinsteinin johdolla. Teos sai loistavan vastaanoton. Jopa säveltäjän musiikkiin muutoin kriittisesti suhtautunut Rimski-Korsakov totesi kyseessä olevan mestariteos. Nykyään tämä sinfoninen fantasia on täysin jäänyt Tšaikovskin varhaisemman Shakespeare-aiheisen orkesterikappaleen, Romeon ja Julian, varjoon. Tähän ei oikeastaan ole mitään syytä. Myrsky on tunnelmiltaan suggestiivinen ja melodioiltaan rikas sävellys. Pjotr Tšaikovski: Francesca da Rimini, sinfoninen fantasia op. 32Dante Alighierin (1265-1321) Jumalainen komedia kertoo matkasta Helvetistä Kiirastuleen ja lopulta Taivaaseen, jumalaisen rakkauden huomaan. Eeppisen runoteoksen kuvaukset etenkin Helvetissä kärsivistä ihmisistä ovat kiehtoneet taiteilijoita kautta aikojen.Pjotr Tšaikovski (1840-1893) luki Danten eepoksen vuonna 1875. Hän kiinnitti huomiota Helvetin toisesta piiristä kertovaan jaksoon, vellovaan pyörremyrskyyn, jossa onnettomia sieluja kidutetaan. Kertoja, Dante, saa mahdollisuuden keskustella kahden syntisen, Francescan ja Paolon kanssa. Francesca oli rakastanut Paoloa, mutta pakotettu avioon tämän tyrannimaisen veljen kanssa. Kerran veli oli saapunut kotiin, yllättänyt vaimonsa Paolon kanssa ja raivostuneena tappanut molemmat. Lihallisen himonsa tähden rakastavaiset joutuivat helvettiin kärsimään ikuista rangaistusta.Aluksi Tšaikovski suunnitteli tekevänsä aiheesta oopperan. Yhteistyö libretisti Konstantin Zvantsevin kanssa ei kuitenkin ottanut sujuakseen. Tšaikovski hylkäsi idean oopperasta ja sävelsi sen sijaan syksyllä 1876 sinfonisen fantasian Francesca da Rimini. Se sai kantaesityksensä Moskovassa maaliskuussa 1877 Nikolai Rubinsteinin johdolla. Vastaanotto oli valtava menestys.Christian Holmqvist
Yhteystiedot
helsinki.philharmonic@hel.fi
Järjestäjä
Helsingin kaupunginorkesteri
Leif Segerstam
kapellimestari
Helsingfors sång- och musikförbund
kuoro

Ohjelma

Pjotr Tšaikovski
Myrsky sinfoninen fantasia
Sebastian Hilli
Affekt
Pjotr Tšaikovski
Francesca da Rimini

Liput ja maksut

 
Lipputyyppi: Maksullinen tapahtuma
 
Peruslippu: 23.00 € - 36.00 €
Eläkeläinen: 15.50 € - 22.50 €
Muu hinta: 7.00 € - 9.00 €

Hinnat sisältävät palvelumaksun

Lipunmyynti alkaa  
To 10.08.2017 - 09.00
 
Naulakkomaksu: 2.00 €
Osta liputTilaa tarjoilut.

Lisätiedot

Katso verkossa
Tallenne saatavilla 30 päivän ajan
Radio