Sarja I

Susanna Mälkki & Alexei Ogrintchouk

K
Ke 11.10.2017 -
19.00 - 21.00
Arvioitu kesto: 2 tuntia
Järjestäjä: 
Helsingin kaupunginorkesteri
Richard Strauss: Oboekonsertto D-duuri / Erik Bergman: Aubade / Richard Strauss: Ruusuritari
Osta liputTilaa tarjoilut.

Tapahtuman kuvaus

Kolmannen valtakunnan kauhuista selvinnyt Richard Strauss koki taiteellisen uudestisyntymisen 80-vuotiaana. Amerikkalaissotilaan kehotuksesta syntynyttä oboekonserttoa pidetään soittimen suurimpiin lukeutuvana saavutuksena ja taitojen koettelemuksena jopa nimekkäimmille virtuooseille. Maailman parhaaksi kutsutun Concertgebouw-orkesterin soolo-oboisti Alexei Ogrintchouk on juuri sellainen. Susanna MälkkiHelsingissä syntynyt ja nuoruutensa asunut Susanna Mälkki on kasvanut Helsingin kaupunginorkesterin säestyksellä. Pienenä hän istui orkesterin konserteissa perheensä kanssa, ja nuorena musiikinopiskelijana seurasi tarkasti orkesterimuusikoiden ammattitaitoa ja nautti maailman parhaiden solistien esiintymisistä. Vuonna 2004 hän pääsi ensimmäistä kertaa johtamaan orkesteria, jonka 13. ylikapellimestarina hän aloitti syksyllä 2016.Mälkki on johtanut maailman parhaita orkestereita, kuten kaikkia USA:n Big Five -orkestereita, Amsterdamin Concertgebouw’ta, Berliinin filharmonikkoja ja Lontoon sinfoniaorkesteria sekä vieraillut oopperataloissa aina New Yorkin Metropolitanista ja Pariisin oopperasta Milanon La Scalaan. Kaudella 2017–2018 Mälkki debytoi Wienin valtionoopperassa. Syksyllä 2017 hän aloitti Los Angelesin filharmonikoiden päävierailijana. Musical America -lehti valitsi Mälkin vuoden kapellimestariksi 2017.Tällä kaudella Helsingin kaupunginorkesteri keskittyy germaanisen kulttuuriperinnön suuriin säveltäjiin ja mielenkiintoisimpiin uudistajiin. Jos ranskalaisen musiikin tunnusmerkkeinä ovat värikylläisyys, aistikkuun ja hetkellisen lumon vangitseminen, kuuluu germaanisuudessa eeppisyys ja pitkän linjan tarinankerronnan perinne.Jo 135 vuotta yhtäjaksoisesti toiminutta kaupunginorkesteria Mälkki pitää osana Helsingin identiteettiä.”Meidän orkesterimme on olemassa siksi, että yleisö saisi kuulla elävänä näitä teoksia. Musiikki on kirjoitettu soivaksi. On tärkeää, että meillä on täällä erinomainen orkesteri, joka tarjoaa parhaissa mahdollisissa olosuhteissa taidekokemuksia kaikille. Yhteinen kuuntelukokemus on suuri elämys. Olisi sääli, jos musiikkia olisi kuunneltavissa vain äänilevyltä. Vaikka yleisö istuu paikallaan, se ei missään nimessä tarkoita passiivisuutta. Sekä muusikot että yleisö osallistuvat esitykseen yhdessä.” Alexei OgrintchoukMuusikkoperheen poika Alexei Ogrintchouk (s. 1978) aloitti musiikkiharrastuksen pianonsoitolla vanhempiensa tavoin, mutta vain kolmen vuoden harjoittelun jälkeen hän huomasi konserteissa käydessään haltioituvansa oboen äänestä yhä uudestaan. Niinpä hän yhdeksänvuotiaana, omien sanojensa mukaan melko vanhana, vaihtoi soitinta ja aloitti opiskelun maineikkaassa Moskovan Gnesin-instituutissa.”Oboe on ihmissielun ääni. Jos ette usko, kuunnelkaa vaikka Bachin pääsiäisoratorion Adagio. Koette uudestisyntymisen”, Ogrintchouk kuvaili The Telegraphille vuonna 2011.Gnesinin kilpailuhenkinen ilmapiiri ja Ogrintchoukin lahjakkuus kohtasivat hedelmällisesti nopeasti, ja jo muutaman vuoden opiskelun jälkeen hän esiintyi ympäri Venäjää, Japania ja Eurooppaa. Hänen taitonsa eivät jääneet huomaamatta, ja vain 16-vuotiaana hän muutti itsenäisesti opiskelemaan Pariisiin idolinsa Maurice Bourguen henkilökohtaisesti kutsumana. Tuota aikaa hän on muistellut käänteentekevänä kokemuksena aikuistumisen ja itsenäisen selviytymisen kannalta. Richard Strauss: Sarja oopperasta Ruusuritari op. 59Oopperasäveltäjänä Salomella ja Elektralla läpimurtonsa tehnyt Richard Strauss vaihtoi tragedian komediaan ja riisui sävelkielestään nykyajan rasitteet Ruusuritari-oopperassaan (1911) nostalgiahengessä. Viedäkseen yleisön ajan ja paikan tajun vanhaan hyvään aikaan, entisajan Wieniin, Strauss pani valssiksi välittämättä siitä, että oopperan tapahtumat sijoittuvat 1750-luvulle, aikaan ennen valssibuumia. Kuningasajatus oli osin libretisti Hugo von Hofmannsthalin.Vanhanaikainen populaarityyli osoittautui vetovoimaltaan moninkertaiseksi Salomeen ja Elektraan verrattuna; Ruusuritarista tuli kaikkien aikojen hitti, jota esitettiin Dresdenissä ensi-iltavuotenaan peräti 50 kertaa, ja pian koko Euroopassa hyräiltiin Straussia. Täysiä näytöksiä varten perustettiin erillisiä Ruusuritari-junayhteyksiä, ja kehiteltiinpä hypen ympärille omat sikari- ja samppanjabränditkin.Ruusuritari on komediallis-sentimentaalinen lemmenleikki täynnä kolmiodraamaa, mustasukkaisuutta, valeasuja ja kommelluksia Mozartin oopperoiden tyyliin. On salarakas, nuori Octavian, joka vehtailee marsalkattaren kanssa sekä viehättävä Sophie, johon irstas äijänkäppänä paroni Ochs on iskenyt silmänsä. Paroni Ochs värvää valeasuisen Octavianin välikädeksi kosiakseen Sophieta hopearuusulla. Kuten arvata saattaa, nuoret Octavian ja Sophie rakastuvat ikäihmisten, marsalkattaren ja paronin, jäädessä soittelemaan lehdellä.Richard Strauss: Oboekonsertto D-duuriViime vuosisadan vaihteessa suurilla orkesterirunoillaan mainetta niittänyt ja jättimenestyksellään Ruusuritarilla (1911) kuolemattomuuden saavuttanut Richard Strauss (1864‒1949) oli kiistatta Saksan suurin säveltäjä ennen toista maailmansotaa. Ruusuritarin vetoavulla hän jatkoi oopperan parissa hiipuvalla mutta kohtuullisella menestyksellä, mutta Hitlerin valtaannousu katkaisi kaiken luovuuden miltei tyystin.Natseja inhonnut Strauss joutui vuonna 1933 ottamaan vastaan epäkiitollisen pestin Reichsmusikkammerin päällikkönä suojellakseen juutalaista miniäänsä. Valtakunnansäveltäjän kynästä alkoi syntyä sellaisia hirvityksiä kuin Olympiahymni (1936). Ulkomaiset kollegat eivät pidätelleet halveksuntaansa.Sodan loppuaikoina ja byrokraatin uransa jo kauan sitten hylänneenä Strauss oli vetäytynyt Garmischiin viettämään hiljaiseloa. Liittoutuneet olivat jo syvällä Saksan maalla, ja samana päivänä kun Hitler tappoi itsensä, Straussin ovelle rynni asumuksia ratsannut sotilasjoukko. Straussin onneksi komppaniaa johti muuan John de Lancie, siviiliammatiltaan Pittsburghin orkesterin oboisti, joka tietenkin tunsi Straussin musiikin hyvin. Seuraavien päivien aikana de Lancie vieraili usein idolinsa luona keskustelemassa musiikista, mutta ehdotukselle uudesta oboekonsertosta Strauss vastasi jyrkästi ei.Puoli vuotta amerikkalaissotilaan tapaamisesta Strauss oli säveltänyt 1900-luvun suosituimman ja parhaan oboekonserton (1945), joka kuuluu hänen taiteellisen intiaanikesänsä huippukohtiin jousiorkesteriteos Metamorfosenin ja Neljän viimeisen laulun ohella. Teos kantaesitettiin Zürichissä helmikuussa 1946, mutta vaikka Strauss oli omistanut teoksensa de Lancielle, orkesterihierarkiassa liian alhaalla ollut rivioboisti joutui odottamaan yli 30 vuotta ennen kuin pääsi itse esittämään sen.Erik Bergman: AubadeAubade (1958) on yksi Bergmanin sarjallisen kauden huipentumista, ja syntyjään se oli merkittävä avaus suomalaisessa modernismissa. Teos käänsi jopa dodekafonian vastustajat ainakin hetkeksi puolelleen. Pohjoismaisilla musiikkipäivillä vuonna 1960 sitä pidettiin laajalti festivaalin parhaana sävellyksenä. Teoksessa Bergman käyttää hyväksi pitkälle vietyä järjestelmällisyyttä paitsi säveltasojen myös rytmin osalta ja liittää mukaan myös kokemuksiaan maailmanmusiikista ja näkyjään eksoottisista maisemista, joita hän toi ilmi jo vuotta aiemmin teoksessaan Rubaiyat sekä myöhemmin mm. Hathor-sarjassa (1971) ja tiibetiläiskuvaelmassa Bardo Thödol (1974).Aubaden lähtökohtana on aamu-usvaan heräävä Bosporin salmi Istanbulissa, mutta muuten teoksessa ei ole ulkomusiikillista ohjelmaa. Verkkaisesti tunnelmoivan alun jälkeen seuraa rytminen jakso, joka jatkuu eri sointivärien heijastuksia tarkastelevalla muunnelmajaksolla. Aubade päättyy säveltäjän sanoin ”valonvärähtelyjen läpitunkemaan sointiatmosfääriin”.
Yhteystiedot
helsinki.philharmonic@hel.fi
Järjestäjä
Helsingin kaupunginorkesteri
Susanna Mälkki
kapellimestari
Alexei Ogrintchouk
oboe

Ohjelma

Richard Strauss
Oboekonsertto D-duuri
Erik Bergman
Aubade
Richard Strauss
Ruusuritari sarja

Liput ja maksut

 
Lipputyyppi: Maksullinen tapahtuma
 
Peruslippu: 23.00 € - 36.00 €
Eläkeläinen: 15.50 € - 22.50 €
Muu hinta: 7.00 € - 9.00 €

Hinnat sisältävät palvelumaksun

Lipunmyynti alkaa  
To 10.08.2017 - 09.00
 
Naulakkomaksu: 2.00 €
Osta liputTilaa tarjoilut.

Lisätiedot