Koronavirus

Musiikkitalo sulkee ovensa keskiviikosta 18.3. alkaen ja pysyy suljettuna ainakin maanantaihin 13.4. saakka – tai pidempään, jos tilanne edellyttää sitä. Taustalla on Suomen hallituksen 16.3. tekemä linjaus sulkea kaikki Suomen kulttuurikeskukset koronaviruspandemian leviämisen hidastamiseksi. Lue lisää: http://bit.ly/mt-tiedotus

To 27.02.2020 -
19.00 - 21.30

HKO Fantastinen sinfonia & Lélio

To 27.02.2020 -
19.00 - 21.30
Arvioitu kesto: 2 tuntia 30 minuuttia
Järjestäjä: 
Helsingin kaupunginorkesteri
Lipunmyynti alkaa  
Ti 10.12.2019 - 09.00
Liput:
Alk. 11.5 €
Naulakkomaksu: 2.00 €
Väliaika: 
Kyllä
Tilaa tarjoilut
Intohimon aaltojen riuduttama Taiteilija virkoaa henkiin Léliona teoksessa, jonka Berlioz sävelsi Fantastisen sinfoniansa jatko-osaksi. Teokset...
Salamarakastuminen saattaa synnyttää muun muassa unettomuutta ja laihtumista – tai Fantastisen sinfonian. Intohimon aaltojen riuduttama Taiteilija virkoaa henkiin Léliona teoksessa, jonka Berlioz sävelsi Fantastisen sinfoniansa jatko-osaksi. Konsertin esiintyjäkaarti havisuttaa historian lehtiä, sillä teokset kuullaan säveltäjän tarkoittamana parina Suomessa nyt ensimmäistä kertaa.Fantastinen sinfonia & Lélio Hector Berliozilla oli taipumus ja tarve ajautua jo lähtökohdiltaan mahdottomiin naissuhteisiin. Hän rakastui 12-vuotiaana palavasti itseään kuusi vuotta vanhempaan naapurityttöön Estelle Dubœufiin, eikä voinut mitenkään ymmärtää tämän kiinnostuksen puutetta. Syyskuun yhdentenätoista vuonna 1827 hän näki Odeon-teatterissa Pariisissa irlantilaisen näyttelijättären Harriet Smithsonin – joka jo tuolloin oli iso tähti – esittävän Shakespearen Hamlet-näytelmän Ofelian roolin. Berlioz paloi kiinni tähän naiseen, sekä roolihahmoon että sen esittäjään. Hän lähetti Harrietille kiihkeitä kirjelappusia, joihin tämä, tietäen lähettäjän eksentrisen luonteen, jätti kaikkiin vastaamatta; hän vuokrasi läheltä teatteria asunnon, jotta voisi ikkunasta nähdä palvottunsa tulevan ja menevään töihin; hän opetteli englannin kielen, jotta voisi lukea Shakespearea alkukielellä. Sietämätön tyyppi, kaiken kaikkiaan. Kun Harriet palasi Englantiin, Berlioz väitti tuntevansa hänen läsnäolonsa edelleen lähellään, naisen jota ei ollut koskaan henkilökohtaisesti tavannut. Tästä fiksaatiostaan käsin Berlioz – aikansa musiikillinen Knausgård – sävelsi orkesteriteoksensa Symphonie Fantastiquen, joka ohjelmallisesti kuvaa säveltäjän kiihkeää riippuvuussuhdetta ihannoimaansa naiseen. Se saikin suurta huomiota, osittain juuri paljaan, jopa narsistisen omakohtaisuutensa vuoksi. Fiksaatiostaan huolimatta, tai ehkä juuri sillä ratsastaen, Berlioz sai samoihin aikoihin toisen naisen, nuoren pianistin Marie-Félicité-Denise Moken taivutetuksi menemään kanssaan kihloihin. Heti kihlautumisen jälkeen Berlioz matkusti Roomaan palkinnon turvin, jonka hän oli Symphonie Fantastiquesta saanut. Siellä hän, kolme viikkoa myöhemmin, sai kuulla Marie-Félicité-Denisen – ehkä viisaastikin – purkaneen kihlauksen ja lähteneen flyygelinrakentaja Pleyelin matkaan. Berlioz hankki salaviitan, miekkoja, tikarin ja myrkkyä, ja lähti kohti Pariisia. Hänen aikomuksensa oli murhata entinen morsiamensa sekä tämän äiti, jolle oli antanut nimen “l’hippopotame”, virtahepo. Päästyään Nizzaan hän oli tullut sen verran järkiinsä, että murhaamisen sijaan ryhtyi säveltämään Léliota. Symphonie Fantastique ja Lélio muodostavatkin yhdessä kokonaisuuden, joka lopulta hyvin uudenaikaisella ja nykyihmiselle tunnistettavalla tavalla kuvaa patologisuuteen asti kriisiytyvää ihmismieltä. Berlioz sanallistaa kaiken, mutta säveltää sen myös, melkein lause lauseelta. Symphonie Fantastiquen psykoottisista harhoista siirrymme Lélioon, joka alkaa tilanteesta, jossa päähenkilö (olisiko nimi Lélio erääntyyppinen infantiilinen versio nimestä Berlioz? Foneettisesti ne kuulostavat aika samalta) tulee tajuihinsa epäonnistuneen itsemurhayrityksensä jälkeen. Taiteisiin tukien ja Shakespearea kainalosauvanaan käyttäen, muistojen ja osittain todellisuuteenkin perustuvien houreitten kautta (vrt. Rosvopäällikkö ja Berliozin valeasuinen mustasukkainen kostohanke) päähenkilö raahautuu kohti jonkinasteista normaalitajuntaa. Lélio kuitenkin loppuu siihen mistä Symphonie Fantastique alkoi: sama johtoaihe, idée-fixe, joka sinfoniassa kuvaa Harriet Smithsonia, kuuluu Lélion lopussa repliikin ”Encore! Encore, et pour toujours!... ” (”Taas! Taas, ja ikuisesti!”) taustalla. Totta se olikin, että Berloz ei säveltämälläkään pääsyt fiksaatiostaan vapaaksi. Kun hän palasi Pariisiin, hän asettui asumaan asuntoon, jossa Harriet oli aikaisemmin asunut. Joulukuun yhdeksäntenä vuonna 1832 hän järjesti Symphonie Fantastiquen ja Lélion yhteisesityksen ja sumpli, että hänen ystävänsä houkutteli konserttiin myös silloin Pariisissa oleskelevan Harrietin. Kun Harriet konserttia kuunnellessaan tajusi olevansa teosten taustalla vaikuttanut muusa, häntä alkoi huimata, ja hän suostui tapaamaan Berliozin. Pian pari olikin sitten naimisissa. Siitä ei mitään hyvää seurannut. Berliozin ja Harrietin yhteiselämä oli, arvattavasti, onnetonta. Muutama vuosi myöhemmin Harriet katkaisi kätensä, ja hänen loistelias näyttelijättären uransa hiipui. Hän alkoholisoitui, koki sarjan aivohalvauksia, ja oli lopulta enemmän tai vähemmän liikuntakyvytön. Berlioz oli silloin jo ehtynyt aloittaa uuden suhteen sopraano Marie Recion kanssa. Aika onnetonta, kaiken kaikkiaan, mutta komean suurisuuntaista, ja meille, jotka olemme tottuneet fiktion ja faktan nykytaiteessa usein sekoittuvan, hyvinkin tuttua. Berlioz avasi tällä teosparillaan Pandoran lippaan, jota ei sen jälkeen ole enää saatu suljetuksi. Erik Söderblom
Järjestäjän yhteystiedot: 
helsinki.philharmonic@hel.fi
Ohjelma
Hector Berlioz
Fantastinen sinfonia
Väliaika 25 min
Hector Berlioz
Lélio, ou Le retour à la vie
Liput ja maksut
 
Lipputyyppi: Maksullinen tapahtuma
 
Peruslippu: 11.50 € - 46.00 €
Eläkeläinen: 11.50 € - 38.00 €
Muu hinta: 9.50 € - 24.00 €

Hinnat sisältävät palvelumaksun

Naulakkomaksu: 2.00 €
 
Lisätiedot
Klaus Mäkelä
kapellimestari
Mario Zeffiri
tenori
Nathan Berg
baritoni
Cécile Orblin
kertoja
Erik Söderblom
ohjaaja
Pirjo Liiri-Majava
Pukusuunnittelija

Katso myös

Konserttisali
Viinitarhamainen Konserttisali sijaitsee Musiikkitalon ytimessä. Salissa on 1704 paikkaa. Sen akustiikka on suunniteltu erityisesti orkesterimusiikille.
Klassinen
SIIRTYY: Helsinki Male Choir Weekend: Gaalakonsertti
La 18.04. 19:00
/ Konserttisali
Liput:
Alk. 39 €
Osta liput
Nykymusiikki
AUF: Kaiken maailman musiikkia – Barokista Hollywoodiin
Ti 15.09. 19:00
/ Konserttisali
Liput:
Alk. 32 €
Osta liput
Kansanmusiikki ja maailmanmusiikki
Gospel Helsinki 20v!
La 10.10. 16:00
/ Konserttisali
Liput:
Alk. 44 €
Osta liput